Testamente inskränker legal arvsordning

Hej!

Har en 87-årig farbror med fem syskonbarn, i övrigt inga arvsberättigade släktingar.

Två av dessa har han god kontakt med och värnar om. De övriga tre har han ingen som helst kontakt med och önskar ingen heller! Förklarat för farbror att samtliga fem syskonbarn ärver honom till lika delar, dvs 20% vardera! Han blir arg och vill att de två som han värnar om ska ärva honom till lika delar, dvs 50% vardera. Kan så ske om han upprättar ett testamente? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande arv, är huvudregeln att arvsberättigade följer av den legala arvsordningen. Dvs alla fem syskonbarn är därmed arvsberättigade till lika delar. Detta följer av 2 kap. Ärvdabalken.

Man kan, precis som du säger, upprätta ett testamente, som inskränker den legala arvsordningen. Genom testamente, väljer man att gå ifrån den legala arvsordningen och fördela sin egendom vid sin död på annat vis. Det man behöver tänka på är laglottsregeln, som kan inskränka ett testamente. Laglottsregeln innebär att en persons barn kan begära jämkning i testamente, och få ut en halv arvslott. Detta är sedermera inga problem i ert fall då syskonbarn ej erhåller denna rätt.

När man ska upprätta ett testamente är det bland annat viktigt att tänka på att testamentet ska vara skriftligt, samt undertecknat av testatorn samt två vittnen. Vittnena får inte varan någon familjemedlem, eller någon som kommer att få ta del av arvet. Vittnet får ej heller vara under 15 år eller ha någon form av psykisk störning. Detta följer av 10 kap. Ärvdabalken.

För hjälp med upprättande av testamente hänvisar jag dig till Lawlines juridiska byrå genom att klicka på "boka tid med jurist" ovan.

Hoppas att svaret hjälp, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare