Testamente finns som reglerar arv, har en person ur andra arvsklassen ändå rätt till arv?

FRÅGA: Faster testamenterar hela sin förmögenhet till 1 av 4 brorsbarn.

Hon testamenterar all sin kvarlåtenskap till den ena broderns barn - sonen. Den andre broderns barn får ingenting. Brorsonen som är testamentstagare har nu sänt brev till sina 3 kusiner och bett dessa skriva under och godkänna testamentet.

Arvtagaren är nu irriterad, då en av kusinerna ej signerat. Varför? Har kusinerna rätt till en del av arvet egentligen? Finns det någon regel som arvslott i detta fall? Tacksam om ngn kan hjälpa mig få svar på detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad gäller frågan om varför kusinerna som inte är omnämnda i testamentet inte har godkänt testamentet så kan detta ha flera grunder. Det kan exempelvis vara att de har för avsikt att klandra testamentet eller att de rent av inte har hunnit göra det. Det är omöjligt för mig att ge ett klart svar på varför de inte godkänt testamentet.

Kusinerna hör till andra arvsklassen enligt 2:2 Ärvdabalken och är således inte att anse som bröstarvingar varför de inte har rätt till någon laglott enligt 7:1 Ärvdabalken. Detta innebär att det står testatorn fritt att i förhållande till kusinerna testamentera sin egendom vart hon vill. Detta förutsätter dock att fastern inte har några egna barn.

Sammanfattningsvis kan sägas att om inga andra arvingar finns än de fyra brorsbarn du nämnt i frågan så står det fastern fritt att testamentera sin egendom till vem hon vill utan att någon av brorsbarnen kan göra något åt det.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare