Testamente - bröstarvingar och testamente till utomstående

Min gammelfarmor som gick bort för något år sedan hade skrivit i sitt testamente att jag, hennes barnbarn, skulle få ärva tomten. Hennes två barn däremot hävdar att de har rätt till hela tomten eftersom de är hennes barn. De vill att jag ska skriva under någon "lagfarts" eller vad de kallar det eftersom de nu har sålt tomten, som är min. De säger att jag inte kommer få några pengar alls. Var vänder jag mig om jag vill ha hjälp att få ta del av dessa pengar? Har jag rätten till några av dessa pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Finns ett giltigt testamente där din gammelfarmor överlåter en tomträtt har troligtvis du rätt till den också. Vad hennes rättmätiga bröstarvingar, barn, har rätt till är laglotten vilket utgör hälften av arvslotten enligt 7:2 ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637 . Laglotten kan inte inskränkas genom testamente utan är ett belopp som bröstarvingarna har rätt till.

För att förtydliga: Av kvarlåtenskapen från X tar bröstarvingarna allt. Om det finns fler bröstarvingar delar de lika på allt. Detta utgör deras arvslott. Om det finns ett testamente som ger bort kvarlåtenskapen till en utomstående har fortfarande bröstarvingarna rätt till deras laglott, vilket då utgör hälften av den nu nämnda arvslotten.

Du borde ta kontakt med en jurist och visa upp testamentet så du kan få detta utrett.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare