Testamente

Hej!

Min sambo och jag har varit tillsammans i snart sex år. Vi har därför börjat fundera lite på vad som skulle ske om det händer något oförutsett med någon av oss (sjukdom, dödsfall o s v). Hur kan vi på bästa sätt teckna ett avtal som intygar att vi ska ha den yttersta besluts- och arvsrätten för varandra, så att inte det tillfaller föräldrar eller syskon?

Tack på förhand.

Mvh

Christopher

Lawline svarar

Hej!

Utifrån de omständigheter du uppger skulle jag rekommendera att ni skriver ett testamente med varandra som förmånstagare. Formföreskrifterna för testamente återfinns i 10 kap. 1-2 §§ ärvdabalken. Där framgår bland annat att testamentet ska bevittnas och vara skriftligt.

Vill ni ha ytterligare hjälp med att upprätta ett testamente vill jag rekommendera någon av våra samarbetspartners.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare