Teckna firma vid näringsförbud

Hej,,om en person är belagd med näringsförbud får denna person då undertackna ett kontrakt för en firma det visar sig att han jobbar med

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att ställa din fråga till oss på Lawline

Din fråga rör innebörden av att ha ett näringsförbud och aktualiserar därför lagen (2014:836) om näringsförbud, vilken du kan ta del av och läsa här.

Jag har tolkat din fråga som att du undrar om en person som har näringsförbud har rätt att teckna firma för ett bolag som han/hon på ett eller annat sätt samarbetar med. Att teckna firma innebär att en person har rätt att, med bindande verkan, skriva under till exempel avtal i företagets namn. I aktiebolag är det styrelsen som har firmateckningsrätt och det är också styrelsen som kan bemyndiga någon annan att teckna firma.

När det gäller personer som har näringsförbud begränsas emellertid personernas rätt att bedriva eller ta del i näringsverksamhet under en viss tid (se https://lagen.nu/2014:836#P1S1). Den närmare innebörden av näringsförbudet finns att ta del av i lagens elfte paragraf (se https://lagen.nu/2014:836#P11S1). Enligt denna bestämmelse får en peson som har näringsförbud bland annat inte vara firmatecknare eller i annan egenskap vara ställföreträdare för en firma.

Bestämmelsen får således till följd att personen som du syftar på i din fråga och som har näringsförbud inte får underteckna ett kontrakt för en firma som han jobbar med.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare