Tar min avlidne systers barn över hennes arvsrätt efter våra föräldrar?

Vi är tre i dagsläget levande syskon. Den fjärde är avliden. Vi har båda föräldrarna i livet. Den avlidna systern har ett barn. Vilka ärver då våra föräldrar dör. Vad jag förstår så ärver maken/makan allt då den ena föräldern avlider. Men vad händer då även den andra föräldern dör om inget testamente är skrivet?

Ska arvet då delas på oss tre syskon eller ska vi tre syskon och det fjärde syskonets barn dela på arvet?

Om det är så att den avlidne syskonets barn ska ärva, ärver den då lika stor andel som oss tre syskon?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller vid arvsfördelning hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Vem har rätt att ärva?

Precis som du skriver så ärver den fortfarande levande maken hela arvet från maken som avlider först, med försteg framför barnen. (1 § 3 kap ÄB) När även den andra föräldern dör har ni rätt till både arvet från den först avlidne föräldern (det kallas efterarv) och arvet efter den sist avlidne föräldern. (2 § 3 kap ÄB)

När båda era föräldrar har avlidit är det deras bröstarvingarna i första arvsklassen som har rätt att ärva i först hand. Bröstarvingar är deras barn eller barnbarn. (1 § 2 kap ÄB) Bröstarvingarna är alltså du och dina syskon. Eftersom du har en avliden syster kommer hennes barn ta över hennes arvsrätt.

Hur stor andel ärver ni?

Eftersom ni är tre levande syskon och din avlidne systers barn tar över hennes arvsrätt, ska ni få en fjärdedel var av era föräldrars arv. (1 § 2 kap ÄB) Din avlidne systers barn ska alltså få lika mycket i arv som dig och dina levande syskon.

Arvsordningen i ärvdabalken gäller förutsatt att dina föräldrar inte utfärdar ett testamente med andra önskemål.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare