Tar åklagaren hänsyn till anmälarens psykiska hälsa

Jag har blivit (oskyldigt) polisanmäl av min sambo som stundvis har psykisk ohälsa. När det som nu står ord mot ord, tar åklagaren hänsyn till mental hälsa?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Det framgår inte riktigt av frågan om anmälan har resulterat i åtal ännu eller om det är på förundersökningsstadiet.

För förundersökning gäller - om någon anmäler en annan person för att ha begått en brottslighandling ska, i de flesta fall, en förundersökning inledas. Syftet med förundersökning är att utreda vem som skäligen kan misstänkas för brottet samt att se om tillräckliga skäl för åtal föreligger. Om det är så att förundersökningen leder till att någon är skäligen misstänkt för brottet, ska denne underrättas.

I de fall någon anmäler någon helt utan grund och åklagaren inte finner något som kan styrka att ett brott begåtts, läggs förundersökning ner.

Vid en rättegång gäller – det är åklagaren som har bevisbördan och lägger fram bevis för att styrka att brott begåtts. Det är dock rätten som värderar bevisen. Ett förhör med målsägande kan vara ett sätt för åklagaren att bevisa att ett brott begåtts. Det är sedan rätten som värderar beviset. Hur rätten kommer bevisvärdera era utsagor är svårt för mig att avgöra. En helhetsbedömning kommer att göras och där kan psykisk ohälsa vara en faktor som inverkar på bevisvärderingen.

Hoppas detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Kim ShawRådgivare