FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/06/2014

Tappat biljett och erlagts med avgift.

Förra månaden skulle jag åka hem från Lund till Landskrona. Jag går som vanligt och köper biljett och går på tåget. När G4S kommer letar jag igenom mina fickor efter min biljett och märker då att jag inte har den. Jag har antingen tappat den eller så har någon tagit den. Jag försöker förklara detta för personalen men de ger mig självklart kontrollavgift på 1000kr. När jag överklagar så börjar skånetrafiken gå igenom målet o ta uppgifter, sen helt plötsligt slutar de höra av sig. Så visar det att mitt svar inte kommit fram o det påpekar jag, då nekar skånetrafiken min överklagan utan anledning och tvingar mig betala. Finns det något jag kan göra för att slippa betala den? Jag har ju betalt för biljetten..

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Du skulle kunna driva ditt fall i domstol såsom tvistemål eftersom du anser dig felaktigt ålagd med en kontrollavgift. Jag skulle dock avråda dig från detta eftersom det (förmodligen) inte skulle löna sig i längden. Dels så kostar processen i sig själv även om du driver den själv och det finns enligt min mening liten chans till framgång med ditt mål. Du riskerar även att få betala skånetrafikens rättegångskostnader ifall du förlorar målet.

Den förmodligen vanligaste förklaringen som tågkontrollanter får höra är ''jag glömde'' ''jag har tappat'', även om det har skett såsom du beskriver att du faktiskt hade en biljett (vilket jag tror) så är det nästintill omöjligt att bevisa. Eftersom sådana förklaringar är så vanliga så skulle det vara helt verkningslöst att ha en kontrollavgift ifall det gick att slippa undan ''så lätt''. Det ligger således på resenären att vara extra vaksam med sin biljett. Tyvärr har denna ordning i detta fall lett till att du har fått betala en kontrollavgift.

Mitt slutgiltiga råd är att du betalar och släpper hela situationen eftersom jag inte kan se att det skulle löna sig för dig att dra det längre.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare