FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/09/2014

Tänkbart straff för 5 g cannabis om man tidigare är ostraffad

Hej Min fd pojkvän som bor i min lägenhet, själv bor jag på annan ort, blev idag tagen av polisen för att han odlade och hade cannabis. Det var två plantor och ungefär 5 gram. Han är aldrig straffad och har aldrig sålt, han odlade för eget bruk. I lägenheten fanns även en tablett Sobril som inte var hans men den har tagits med. Vad är det troligaste straffet?

Lawline svarar

Hej!

Jag vill börja med att informera dig om att svaret är vad som kan ske. Kanske är det fler saker i fallet som kan spela roll för bedömningen av straffet som jag inte vet om som kanske kan komma fram under en rättegång. Mitt svar ser alltså enbart till vilken typ av påföljd som kan bli aktuell. Det är ingen garanti för att det faktiskt kommer bli så utan en prognos. Nu vet jag inte vad din fd pojkvän faktiskt kommer att dömas för så straffskalan för brottet spelar en roll för vilka påföljder som kan aktualiseras. Du skriver att han har odlat vilket innebär att han har framställt men sen säger du att det inte har varit i överlåtelsesyfte utan enbart för hans egna bruk. Detta blir troligen en fråga för domstolen att ta ställning till. Men låt oss anta att han döms för ringa narkotikabrott enligt 2 § Narkotikastrafflagen https://lagen.nu/1968:64. 5 gram cannabis menade hovrätten i RH 2012:35 var att se som ringa. "Mängden narkotika, 6,84 gram cannabisharts, ligger långt under gränsen för vad som normalt betraktas som narkotikabrott av normalgraden." Detta är återigen en fråga för domstolen, men låt oss utgå från att det ska bedömas som ringa. Den som begår ringa narkotikabrott kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Böter kan aktualiseras som framgår ur straffskalan. 25 kap BrB https://lagen.nu/1962:700#A3. Det finns tre olika typer av böter: dags-, penning- och normerandeböter.

Fängelse blir troligen inte aktuellt av två skäl: han är ostraffad sedan tidigare och brottet kommer troligen ses som ringa. Fängelse är ett väldigt allvarligt straff och ofta användas andra påföljder om någon begår ett lindrigare brott och är ostraffad sedan tidigare.

Villkorlig dom kan komma i fråga om fängelse och böter ingår i straffskalan för brottet. Då krävs det att domstolen anser att böter inte anses vara en tillräckligt ingripande påföljd. Villkorlig dom kan förenas med böter vilket framgår av 27 kap. 2 § BrB. Vad det innebär med villkorlig dom framgår av 27 kap 3-4 §. Villkorlig dom kan också förenas med samhällstjänst med då krävs det samtycke från din fd pojkvän. Det är vanligare att domstolen förenar villkorlig dom men böter istället för samhällstjänst.

Skyddstillsyn 28 kap BrB är allvarligare än villkorlig dom och det menar inte jag kan komma att bli aktuellt utifrån de omständigheterna du har angett.

En prognos från min sida skulle vara böter, troligen dagsböter. Kanske böter och villkorlig dom, men känns inte som om det finns belägg för det utifrån vad du har skrivit. Givetvis kan domstolen komma fram till en annan bedömning.

(När det gäller tabletten Sobril som är en ångestdämpande tablett krävs det att den är utskriven av en läkare utifrån de fakta jag har hittat. Tabletten kan mycket väl vara ett narkotiskt läkemedel, om den är utskriven är det inget problem så länge en blankett kan visas upp. Du har skrivit att tabletten inte är hans. Återigen är detta en bevisfråga för domstolen men om det inte kan bevisas vara hans så kommer det inte att förändra något utan då borde han dömas för 5 gram cannabis. Om det kan antas att tabletten är hans så kommer den troligen att läggas till straffet tillsammans med cannabis. Jag har inte tillräcklig med kunskap för att göra en bedömning av hur allvarlig innehav av Sobriltablett är och vilken effekt det kan få på 5 gram cannabis. Men eftersom att det bara är en tablett så kommer det nog att ses som ringa tillsammans med cannabisen. Återigen detta blir en fråga för domstolen.)

Hoppas du upplever att du fått mer kött på benen.

Jennifer RönnerhedRådgivare