FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/08/2014

Talan om skadestånd

Hej! Jag, min sambo och min son var ute på promenad när en schäfer kom springandes till oss. Trots att vi stod still hade hunden bett mig oprovocerat i armen och fick jag ett djupt sår och nu ärr. Vi gjorde polisanmälan och varit hos läkare och tydligen har rätt till skadestånd (enligt polisens brev) då skickade vi ett brev till hundägaren om skadestånd. Men när jag träffade honom igen bråkade han med mig och sade att det var mitt fel och att han inte tänker betala skadestånd bara läkarbesök som kostar 300kr. Händelsen var väldigt traumatisk särskilt för att mitt barn var med mig när olyckan hände och tänk om hunden bett min son istället. Hans hund är väldigt aggressiv och han brukar rasta honom med munkorg och kort koppel men den där gången var den lös och lyckades skada mig. Jag fick inte heller ta hand om mitt barn efter olyckan på grund av smärtan. Hur ska vi göra med honom? Jag vill att han ska betala skadestånd för att han inte är ansvarig eller kan kontrollera sin hund som orsakade personskada. Jag vill inte att det ska upprepas. Grannarna kan hjälpa mig bevisa att hans hund är aggressiv även dem är rädda att möta hunden på gatan. Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag ska försöka att ge en överblick av det rättsliga läget som gäller i detta fall.

Enligt lag (2007:1150) om tillsyn över katter och hundar (https://lagen.nu/2007:1150) 19 § har en hundägare strikt skadeståndsansvar för skador som orsakas av hunden. Detta innebär att det inte krävs att ägaren har varit vållande (vårdslös) i förhållande till skadan.

Vid beräkningen av skadestånd är den allmänna principen att den skadelidande ska sättas i samma ekonomiska ställning som om skadan inte inträffat. Vad som ska ersättas vid personskada framgår av skadeståndslagen (1972:207) (https://lagen.nu/1972:207) 5 kap. 1 §. Sjukvårdskostnader, inkomstbortfall och ersättning för sveda och värk är det som avgör storleken på skadeståndet. Sveda och värk är det psykiska och fysiska lidande som uppstår till följd av personskadan.

Ett skadeståndsmål är ett tvistemål där beviskravet i regel innebär att part som åberopar en viss omständighet också ska framlägga bevis så att omständigheten kan betraktas som styrkt. Du måste alltså med din talan kunna styrka att det är den aktuella hundägarens hund som orsakat skadorna. Den svenska processen bygger på principen om fri bevisföring, vilket i praktiken innebär att de mesta som kan utgöra bevis också får åberopas i domstol (viss bevisning får avvisas enligt Rättegångsbalken (RB) (https://lagen.nu/1942:740#K18P8a) 35 kap. 7 §). Det är därför bra om du kan åberopa ett läkarintyg över skadorna från hunden. Att dina grannar kan bekräfta att den aktuella hunden är våldsam är också fördelaktigt. Dock krävs att det styrks att just den skada som du har utsatts för har orsakats av hunden. Din sambo får enligt RB 36 kap. 1 § vittna under ed om incidenten eftersom han inte är part i målet. Då han är en sådan närstående person till dig som avses i RB 36 kap. 3 §  är han inte skyldig att vittna, men det underlättar naturligtvis att uppfylla beviskravet om han gör det. Ytterligare stöd för att din skadeståndstalan ska bifallas är att mannen faktiskt godkänt att betala sjukhuskostnaden på 300 kronor, varför skulle han göra det om han inte inser att det är hans hund som skadat dig? Som sagt har han ett strikt ansvar för att hunden inte skadar någon. Efter hur du har beskrivit situationen är det svårt att se hur han skulle motivera att det var ditt fel att hunden gick till attack.

Du kan lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Vad en stämningsansökan ska innehålla framgår av RB 42:2. Det du ska ange är således yrkande (skadestånd för personskada), grund (den aktuella hunden har bitit dig och orsakat personskada, hundägaren ansvar enligt lag om tillsyn över katter och hundar 19 §), bevis för din skadeståndstalan samt varför den aktuella tingsrätten är behörig att bedöma i målet (tingsrätten i den stad där du och hundägaren bor).

Beroende på det belopp du kan tillerkännas i skadestånd, vilket jag har svårt att bedöma, gäller olika regler angående ersättningen för rättegångskostnaderna som uppstår i en rättegång. Tvistemål som rör värden mindre än ett halvt prisbasbelopp s.k. FT-mål (förenklade tvistemål) - prisbasbeloppet är idag 44 400 kronor. I sådana mål är ersättningsgilla kostnader för vinnande part endast en timmes rättslig rådgivning, ansökningsavgift, resekostnader och vittnesbevisning - se RB 18 kap. 8 a §. Rör det sig inte om ett FT-mål ska förlorande part i regel ersätta motpartens samtliga rättegångskostnader.

Detta är den översikt jag kan ge av rättsläget och det som är viktigt att tänka på. Vi på Lawline erbjuder även gratis rådgivning per telefon - numret är 08 533 300 04. Där finns möjligheten att ställa ytterligare frågor om något är oklart eller behöver utvecklas. Telefonrådgivningen är öppen måndag till onsdag mellan klockan 10.00 och 16.00. Hoppas svaret var till hjälp.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare