Ta ut pengar från dödsbos bankkonto

Vi är flera delägare i ett dödsbo. Bouppteckning är gjord och registrerad. Jag är bouppgivare. Det finns en summa pengar på dödsboets bankkonto efter försäljning av en bostadsrätt. Vi vill ränteplacera en summa som ska täcka realisationsskatten som betalas nästa år, samt vi vill fördela ca 80 % av restsumman mellan oss. Vi är utspridda i världen så alla kan inte träffas på banken. Arvsskifte är inte gjort men vi vill ta ut pengar nu. Räcker det med separata fullmakter från var och en? Hur gör vi.

Lawline svarar

Hej!

När bouppteckningen är registrerad kan dödsbodelägarna tillsammans disponera över dödsboets tillgångar med hjälp av bouppteckningen som en slags legitimationshandling. Det kan göras genom att alla närvarar samtidigt, men det går också bra att utfärda fullmakt till någon annan som företräder den dödsbodelägare som inte kan närvara. Alla de dödsbodelägare som inte kan närvara vid kontakt med banken måste således utfärda en fullmakt. Fullmakten kan utfärdas till annan dödsbodelägare eller en utomstående person som kan närvara vid kontakt med banken.

Av fullmakten måste framgå att fullmaktstagaren äger disponera över dödboets tillgångar, antingen genom att de specifika åtgärder ni tänker vidta anges eller att det ges en generell behörighet att företräda den frånvarande dödsbodelägaren.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare