Syster som testamentsvittne?

Vad händer med ett testamente om testatorns namnteckning bevittnas av ett syskon till testatorn?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I denna fråga får man vända sig till Ärvdabalkens 10 kap som reglerar just testamenten. 10 kap 4 § anger vem som får agera vittne, och 4 § 2 st. stadgar att syskon till testatorn inte får vara vittne. Det innebär att om ett syskon skulle vara vittne leder det till att vittnesmålet inte är giltigt och även att testamentet inte är upprättat på ett godtagbart sätt. Testamentet är således ogiltigt vilket följer av 13 kap 1 § Ärvdabalken.

Notera: För att testamentet ska vara utan verkan krävs det en klandertalan mot testamentets giltighet enligt 14 kap 5 § samma lag. Det krävs alltså att varje arvinge som vill ogiltghetsförklara rättshandlingen väcker talan hos domstol inom 6 månader från delgivandet av testamentet. Det finns alltså ingen automatisk ogiltighet på grund av att formkraven på ett testamente brister.

Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varm välkommen att återkomma hit eller om du behöver vidare hjälp med ditt ärende skulle jag tipsa dig att du vänder dig till info@lawline.se istället!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare