Syskon/syskonbarns rätt till efterarv

A och B är gifta. A har en son C i tidigare äktenskap. B:s tillgångar är enskild egendom - äktenskapsförord 1968. A och B skriver 1984 ett inbördes testamente - efterlevande ärver den andre med äganderätt. C godkänner testamentet med förbehåll för laglott. C får laglotten utbetald vid arvsskifte efter A, som avled 1986. B skriver 2007 nytt testamente, där C och tre syskonbarn ska ärva lika - en fjärdedel var - efter B. C avlider 2011 utan bröstarvingar, hustrun har avlidit tidigare. B avlider 2013. Frågan: har syskon/syskonbarn till A rätt till efterarv efter A från B:s dödsbo 2013?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Kort sagt: nej, A:s syskon/syskonbarn har ingen rätt till
efterarv efter A från B:s dödsbo. Arvet efter A är färdigskiftat i och med att C fick ut sin laglott efter A:s död 1986.

Detta beror på att A:s syskon/syskonbarn tillhör den andra
arvsklassen. Denna arvsklass har rätt till arv endast om det vid arvskiftet (vid A:s död) inte finns någon arvinge i den första arvsklassen. I den första arvsklassen ingår endast bröstarvingar (barn och barnbarn).

En förutsättning för att A:s syskon/syskonbarn överhuvudtaget skulle ha rätt till arv efter A är alltså att A inte hade några bröstarvingar, och även då hade A kunnat testamentera sin egendom till B.

Detta framgår av ärvdabalken 2 kap. samt 7 kap. 1 §.

En annan sak är den nu avlidne C:s del i B:s dödsbo. Enligt tolkningsregeln i ärvdabalken 11 kap. 6 § ska denna rätt övergå till C:s arvingar om dessa hade haft rätt till arv efter B om inget testamente hade skrivits. Eftersom A:s syskon/syskonbarn inte ingår i någon arvsklass efter B så har de inte heller rätt till denna testamentsdel.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare