Syskons möjlighet till umgänge vid familjehemsplacering

Hej. Jag har tyvärr fått veta av socialen som har hand om min SoL placerade lillasyster som är 12 att mamma nekar mig och min lillasyster att ha kontakt både genom träffas och telefon, jag får inte ens veta var hon är placerad. Mamma har ensam vårdnad om min lillasyster. Min syster vill ha kontakt med mig och självklart vill jag ha kontakt med henne. Min syster mår inte bra i min mors hem, utan åker ut o in mellan fosterhem och mamma, hon har även rymt hemifrån och alltid dykt upp hemma hos mig. Socialjouren har alltid låtit henne sova 1-3 nätter hos mig, tills dom har hittat en akut familj. Mamma har inget som pekar på att jag är olämplig att få träffa min syster förutom att jag själv var utplacerad under min uppväxt eftersom jag vågade säga sanningen om misshandel i hemmet. tidigare har mamma erkänt att hon nekar oss kontakt för visa att det är hon som har makten. Har jag någon rätt att få ha kontakt med henne i egenskap av storasyster eller hon har 100% makt att säga nej? om jag har någon form av rätt att ha kontakt med min syster, hur kan jag gå tillväga då? tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt socialtjänstlagen 6:1 st. 3 (SoL) så bör vården för ett SoL placerat barn utformas så att den främjar den enskildes samhörighet med anhöriga och andra närstående. I förarbeten till denna lag (prop. 1996:97:124 s. 113) förtydligas vad som i lagens mening menas med anhöriga och närstående: vården bör utformas så att den främjar den enskildes samhörighet med föräldrar, syskon och andra för barnet betydelsefulla personer samt kontakt med hemmiljön.

Det finns alltså en lagstadgad vision om att kontakten mellan exempelvis syskon skall bestå även om någon av dem vårdas i familjehem. Mitt tips till dig är att kontakta socialtjänsten och på så sätt få möjlighet att förklara hur du känner och dina önskemål om att träffa din syster.

Lycka till!

Linnea HedmanRådgivare