Syskons arvslott utesluten genom testamente

Min närmsta släkting är min (enda) bror har stora skulder hos Kronofogden, samt att vi inte har haft någon kontakt de senaste 20 åren. Om jag förstått rätt så är han min bröstarvinge.Men jag önskar testamentera allt till min brorson som jag även är gudfader till och har en bra kontakt med

(möjligen även viss del till min brorsdotter).

Fråga: Går det att fullständigt utesluta min bror ur mitt testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du hade haft barn hade det varit dina bröstarvingar. De hade i så fall haft rätt till laglott som är hälften av arvslotten, och innebär en lagstadgad rätt att alltid få ut en del av arvet av sina föräldrar. I nuläget är i och för sig din bror din närmaste arvinge, men han har ingen rätt till laglott. Det går alltså att skriva ett testamente så att dina brorsbarn ärver dig istället för att han skulle göra det. Det går att testamentera bort hela din kvarlåtenskap, och på så sätt utesluta din bror fullständigt från arvet.

Matilda HellströmRådgivare