FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/08/2015

Syskons ansvar för varandras köp

Jag och min syster äger tillsammans en lägenhet. Då vi är osams och jag inte vill stå som ägare för lägenheten har jag skickat ärendet till tingsrätten som utsett en god man för att ombesörja eventuell försäljning av lägenheten. Under tiden när denna process har pågått har det genomförts en inglasning av balkongen i lägenheten där min syster för övrigt bor. Min syster skrev i samband med detta på en beställning av gardiner och en matta till balkongen. Nu visar det sig att hon inte har betalt denna fakturan. Kan företaget kräva mig på pengarna även om jag inte skrivit på någon beställning och min systers namn står som fakturamottagare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Av omständigheterna framgår att det är din syster som har ingått köpeavtalet. Det innebär att det är hon som är ansvarig för att betala fakturan. Att du är hennes syskon förändrar inte den saken.

En annan sak är att om Kronofogden gör en utmätning i den aktuella lägenheten gäller att du kan bevisa att du äger saker som finns i lägenheten för att Kronofogden inte utmäter dessa saker för din systers skuld. Om du exempelvis har köpt en TV som står i lägenheten och du inte har sparat risken finns risken att Kronofogden tror att TV:n är din systers och därför väljer att mäta ut den för hennes skulder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare