Syskonbarns barns istadarätt

En man, änkling och barnlös, har testamenterat sina tillgångar till sina syskonbarn. Ett av syskonbarnen är död, har hans son rätt till faderns del av arvet? Enligt vilken § i så fall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom testamentet inte kan verkställas i enlighet med sin ordalydelse så måste man tolka det för att försöka fastställa testatorns vilja, se ärvdabalken (ÄB) 11 kap. 1 §.
Det finns en särskild presumtionsregel i ÄB 11 kap. 6 § som säger att om en testamentstagare har avlidit innan arvsskiftet så ska dennes arvingar träda in i denna rätt, om arvingen hade haft rätt att ärva efter testator enligt de vanliga arvsreglerna.
Ett syskonbarns barn har ingen istadarätt enligt de vanliga arvsreglerna, se ÄB 2 kap. 2 §. Presumtionsregeln blir alltså inte direkt tillämplig i detta fall och syskonbarnets barn har ingen ovillkorlig rätt till del i kvarlåtenskapen.
Om inget annat framgår angående testatorns vilja (kanske har han muntligen sagt att han önskar att syskonbarnets barn ska ärva) så ska det avlidna syskonbarnets del fördelas lika på övriga testamentstagare enligt ÄB 11 kap. 7 §.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare