FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/06/2017

Syskonbarn, arvsrätt och testamente

Hej. Min moster gick bort nyss och jag har en bror samt en kusin. Nu undrar jag vad som gäller ? Är det min mosters testamente som gäller? Har vi lika stor del av arvet så allt skall delas lika ? Det är bara vi 3 kvar i släkten.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte om din kusin är din mosters barn eller inte. Om så är fallet, är denna person en "bröstarvinge" som räknas som den närmast anhöriga till den bortgångne enligt Ärvdabalkens regler, 2 kap 1 §.

Finns inget testamente, går hela arvet direkt till bröstarvingarna om inte den bortgångne har en make som får disponera över arvet fram till dennes död enligt 3 kap 1 §.

Er moster hade möjlighet att genom testamente uttrycka en annan vilja än att hela arvet skulle gå till hennes bröstarvinge. Däremot har en bröstarvinge alltid rätt till en laglott från sin förälder, vilket är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge enligt 7 kap 1 §. Finns bara en bröstarvinge, har denna således rätt till hälften av arvet efter er moster.

Jag har svårt att ge ett tydligt svar då jag inte fått tillräckligt med information i frågan. För att summera mitt svar har er kusin, om denne är bröstarvinge, alltid rätt till sin laglott oavsett om ett testamente skrivits. Det resterande av arvet har er moster haft rätt att testamentera bort till vad som helst. Var hennes önskan att hennes syskonbarn också skulle få en del av arvet och har detta uttryckts i ett giltigt testamente enligt 10 kap 1 § ÄB, kan ni ärva henne.

Vidare är syskonbarn inräknade i den legala arvsordningen. I första hand är det som sagt bröstarvingar som ärver. Finns inte några sådana, går arvet istället till den bortgångnes föräldrar. Är dessa avlidna, går arvet istället till den bortgångnes syskon och därefter till deras syskonbarn. Syskonbarn är således ganska långt ned i arvsordningen enligt 2 kap 2 § ÄB. De är inte heller skyddade av regler om laglott, så som bröstarvingarna till den avlidne.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare