Syskon som vittne till fastighetsöverlåtelse

Vi är tre bröder A, B och C

Broder A skall köpa en fastighet av broder B.

Fråga: Kan broder C bevittna köpekontraktet utan att vara jävig?

Med vänlig hälsning,

Göran Stolpe

Lawline svarar

Hej!

Fastighetsköp regleras i Jordabalken (här). Av formkraven i 4 kap 1§ JB framgår bland annat att köpehandlingen ska skrivas under av både köpare och säljare samt att viljeförklaring om överlåtelse skall finnas med. För själva fastighetsöverlåtelsens giltighet finns det inget krav på att varken köpebrev eller köpeavtalet ska bevittnas. Däremot kommer lagfarten att förklaras vilande om inte överlåtarens underskrift har bevittnats av två personer (se 20 kap 7§ 1st 1p JB), varför det kan vara lämpligt att redan från början låta överlåtarens underskrift bevittnas.

Vem som får bevittna en rättshandling regleras i Lag med särskilda bestämmelser med angående vittne vid vissa rättshandlingar (här). I denna lag framgår att de som inte är behöriga att bevittna en rättshandling är; den som rättshandlingen företas mot, den som är under femton år samt den som på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av sådan bekräftelse. Vidare finns det inte några jävsbestämmelser i Jordabalken angående vittnen av rättshandling vilket innebär att broder C endast på den grund att han är bror till överlåtaren, inte kan anses jävig som vittne till överlåtelsen. Således torde broder C vara behörig att bevittna överlåtelsen så länge han ej är obehörig enligt ovan nämnda lag.

Caisa CarlssonRådgivare