Svenskt medborgarskap förs över genom födseln

Hej

Om en svensk kvinna föder barn i N.Y USA

( pappan har greencard men är ej svensk eller amerikansk medborgare) blir ju barnet automatiskt amerikansk medborgare. Kan barnet ansöka och få dubbla medborgarskap nuförtiden? I detta fall svenskt/ amerikanskt?

Tack på förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Lagen om svenskt medborgarskap, så är det sedan 2001 helt okej att ha ett dubbelt medborgarskap för Svenska staten. Jag förutsätter här att du som svensk kvinna har kvar ditt svenska medborgarskap. En svensk medborgares barn blir också svensk medborgare vid födseln, Lagen om svenskt medborgarskap § 2. Ditt barn är alltså både svensk och amerikansk medborgare, då barnet föddes i USA och du är svensk medborgare. Du behöver inte ansöka om att ditt barn ska få bli svensk medborgare.

Ett tips! Om det är så att du vill resa ut ur eller in till USA med ditt barn är det viktigt att komma ihåg att du måste ha ett amerikanskt pass, se till att resa med både ett svenskt och ett amerikanskt- för ert eget bästa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Agnes AxelssonRådgivare