Svensk skilsmässa i Förenade arabemiratet?

Om ett svensk gift par bosätter sig i 5 år i Förenade arabemiratet och det blir skilsmässa. Gäller svensk skillmässolag då? Bör man skriva något juridiskt avtal innan man reser? Det finns barn i äktenskapet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni båda är svenska medborgare blir det inga större problem, trots att ni bor i ett land som inte är medlemsstat till EU-lagstiftning. Då tillämpas svensk internationell privaträttslig lag. Lagen som tillämpas heter lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap (IÄL) och den hittar du https://lagen.nu/1904:26_s.1.

Enligt 3 kap 2 § första punkten IÄL, får svensk domstol ta upp mål om äktenskapsskillnad om båda makarna är svenska medborgare. Det betyder att ni kan lämna in en skilsmässoansökan i Sverige. Eftersom ni är bosatta utomlands ska ansökan skickas till Stockholms tingsrätt.

Enligt 3 kap 4 § första stycket IÄL ska även svensk lag tillämpas. Alltså ska äktenskapsbalkens regler (https://lagen.nu/1987:230) tillämpas på er skilsmässa.

Svensk domstol har inte exklusiv behörighet att ta upp er skilsmässa eftersom det står ordet "får" i lagtexten. Det kan vara så att landet ni bor i också har behörighet att ta upp skilsmässan, ni kan alltså välja land. Så om ni riskerar att bli oense om detta i framtiden kan det vara en ide att skriva ett avtal som ger svensk lag och domstol exklusiv behörighet.

Att det finns barn i äktenskapet har ingen betydelse i just den här frågan.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare