FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal15/03/2017

Svävarvillkor

Vad innebär svävarvillkor för säljaren som sålt genom mäklare?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Med ett svävarvillkor menas ett villkor där köpet kan gå åter om inte villkoret uppfylls. Ett vanligt sådant villkor är att köpet endast blir giltigt om köparen betalar hela köpesumman, men det kan även handla om lån eller besiktning. Vid köp av bostadsrätt finns det t.ex. nästan alltid ett villkor om att köparen måste godkännas som medlem av bostadsrättsföreningen för att köpet ska vara giltigt (6 kap. 5 § Bostadsrättslag).

Svävarvillkor är giltigt (4 kap. 3 § 1p Jordabalken) men måste tas med i köpeavtalet och eventuellt köpebrev. Om ett svävarvillkor har avtalats att gälla för mer än 2 år, är hela avtalet ogiltigt (4 kap. 4 § Jordabalken).

Det sagda innebär alltså att om villkoret inte har uppfyllts, kan säljaren häva köpet.

Hoppas det svarade på din fråga,

Mvh,

Michael ButlerRådgivare