FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/05/2015

Surrogation - enskild egendom

Min ex man fick en lägenhet i förtida arv, enskild egendom. Han sålde lägenheten och satte in pengar i vårt gemensamma boende. Efter fem år sålde vi denna fastighet och köpte ett nytt hus för vinsten. Efter ytterligare nio år går vi nu skilda vägar och säljer vårt hus. Han menar nu att han ska ha ut motsvarande sin tidigare enskilda egendom. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Jag utgår i mitt svar från att lägenheten din före detta man fick i förtida arv var enskild egendom i enlighet med äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 2 § punkt 3 eller 4, se här.

Om inget annat har skrivits om vad som ska ske med den egendom som träder i stället för lägenheten om den säljs när din före detta man fått lägenheten i arv så gäller i detta fall ÄktB 7 kap. 2 § punkt 6, se här. Denna regel säger att vad som har trätt i stället för enskild egendom (dvs det så kallade surrogatet) också ska vara den makens enskilda egendom. Man måste dock kunna se ett samband mellan den enskilda egendomen och surrogatet, dvs den egendom som trätt i den enskilda egendomens ställe. Ett sådant samband kan finnas även om det har gått lång tid mellan det att den enskilda egendomen såldes och ersattes av den nya egendomen.

Vad som krävs i ditt fall är alltså främst att man måste kunna konstatera att egendomen har trätt i stället för annan så att man kan säga att den också blir enskild. Oftast brukar dessa bedömningar göras ganska liberalt, så att man i många fall ser egendomen som trätt i stället som enskild så länge man också kan hitta ett samband mellan dessa. Det är alltså svårt att säga helt klart vad som kommer gälla i ditt fall, om din före detta man har rätt att få ut sin tidigare enskilda egendom (lägenheten) som just enskild nu vid er äktenskapsskillnad.

Om du behöver ytterligare råd rekommenderar jag dig därför att ta kontakt med en jurist som är specialiserad på familjerätt. Förslagsvis genom att använda vår knapp "boka" här uppe till höger.

Hoppas detta svar var till någon hjälp!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare