FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/08/2013

Surrogation av enskild egendom

Hej, min man och jag bodde i ett hus tidigare som vi skrev som enskild egendom på mig. Vi har nu sålt detta hus, byggt ett nytt (dyrare) som vi nu bor i. Om vi nu skulle gå skilda vägar och sälja det dyrare huset också, har jag på något sätt rätt till den summan vi sålde "mitt" hus för? Så att säga utanför allt annat? Hoppas ni förstår min fråga. Med vänlig hälsning Christine

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag uppfattar det som om ni bestämde att det tidigare huset var din enskilda egendom genom ett äktenskapsförord, vilket jag i sådana fall utgår från att det har upprättats i enlighet med 7 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB).

I enlighet med 7 kap. 2 § 1 och 6 p. var både huset och det som trätt i husets ställe din enskilda egendom, om inget annat har föreskrivits i äktenskapsförordet. Detta innebär till en början att den köpeskilling som ni erhöll vid försäljningen av det första huset var din enskilda egendom, då denna summa ersatte själva huset.

När ni sedan byggde det nya huset uppfattar jag det som om ni blev ägare till hälften var av det nya huset, och att en del av detta finansierades med de medel som då utgjorde din enskilda egendom. Eftersom jag inte vet den exakta beloppsfördelningen vid förvärvet av det nya huset är det svårt att säga exakt hur stor eller liten andel av den summa som var din enskilda egendom som du får åter vid en eventuell försäljning av huset. Klart är dock, i enlighet med t.ex. NJA 1995 s. 577, att om det kan anses som om du har betalat halva värdet av det nya huset med den enskilda egendomen så anses hela din andel av huset (dvs 50%) vara enskild egendom. Detsamma gäller om du har betalat mindre än halva värdet av det nya huset med den enskilda egendomen och resterande värde upp till din 50%-iga andel kan anses ha betalats med lån. Detta innebär att hälften av köpeskillingen vid en eventuell försäljning anses som din enskilda egendom.

För det fall den summa som utgjorde din enskilda egendom användes till att betala mer än hälften av huset torde den summa som översteg 50% av husets värde anses ha sammanblandats med det giftorättgods som din makes halva av huset utgör. Detta innebär att den delen av summan inte längre utgör enskild egendom, och således kommer att dras in i en eventuell bodelning.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänlig hälsning

Josefin HögsanderRådgivare