FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2014

Surrogat till enskild egendom

Jag fick en fastighet med en sommarstuga av min mor som enskild gåva innan jag var gift. Jag rev sommarstugan och tog ett gemensamt lån med min nuvarande fru och byggde ett nytt hus på tomten. Vad händer med huset om vi skiljer oss? Blir även huset enskild gåva eller omvandlas fastigheten till giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 7 kap 2 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230, så ska det som träder istället för enskild egendom också vara enskild. Surrogat är alltså som huvudregel också enskild egendom. Det är en presumtion som kan brytas ifall det framgår av gåvobrevet att surrogatet inte ska bli enskild.

Detta innebär att om du bygger ett nytt hus på tomten och använder pengarna till det nya huset kommer din del att förbli enskild egendom, medan din frus del kommer bli giftorättsgods om ni inte har något äktenskapsförord. Om ni betalar hälften hälften på huset kommer alltså din halva av huset vara enskild egendom. Din del blir enskild även om du bara använder de enskilda pengarna till kontantinsatsen och sedan använder giftorättsgods för att betala av på lånen.

Matilda HellströmRådgivare