FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/04/2016

Surrogat och enskild egendom

Hej!

Jag och min bror fick ett arv från min mor som var enskild egendom. I den ingick ett hus som vi ärvde. Jag har köpt ut honom. Nu skulle jag vilja sälja den och köpa ett nytt. Det har skett en värdeökning på huset under de 10 år jag har ägt det. Min fråga är, kan jag skriva ett juridiskt dokument på det nya huset där det blir till min enskilda egendom?

MVH

Susanne

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga.

Man kan alltid upprätta äktenskapsförord som kan göra egendom enskilda. Skulle det vara så att Du är gift eller ska gifta dig kan Du och din partner genom äktenskapsförord göra det nya huset till enskilda egendom. Detta framgår av 7 kap. 2 § första punkten äktenskapsbalken (ÄktB). Äktenskapsförord är ett avtal mellan makar som kan ingås när som helst, både innan och under äktenskapet.

Enligt 7 kap. 2 § sjätte punkten ÄktB ska även så kallat surrogat, det vill säga sådant som trätt istället för enskild egendom, utgöra enskild egendom. Skulle Du sälja huset skulle således pengarna du får vid försäljningen även vara enskild egendom. Så länge hela kontantinsatsen för ett förvärv av ett nytt hus sker med enskild egendom (pengarna du fått från försäljningen av det första huset) blir även detta enskild egendom. Det ska alltså inte behövas något äktenskapsförord för att det nya huset ska bli enskild egendom, men vill Du reglera detta även i ett äktenskapsförord finns det inget som hindrar detta.

Hoppas att Du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare