FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/09/2014

Surrogat för enskild egendom

Hej! Jag skriver nu igen för jag vet inte ifall ni fått min fråga. Jag o min man har skilt oss o vi har delat upp saker. Huset e sålt ska snart lämna över det till nya ägare. Allt detta e okej. Men mina vänner tycker jag ska kolla upp detta som jag ska fråga er nu. Min före detta man ärvde en summa pengar för 2år sedan i testamentet står det enskild egendom o jag vet vad det innebär. Men han löste av lite på ett av våra huslån då, nu så vill han ha tillbaka pengarna utav mig. Kan han det undrar jag då? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enskild egendom är undantagen från bodelning. Även egendom som trätt istället för enskild egendom undantas från bodelning. Egendom som träder istället för enskild egendom kallas för surrogat. I detta fall är din makes arv, som var enskild egendom, även fortsatt enskild när arvet används för att lösa fastighetens lån, om inget annat hade avtalas mellan er. Detta stadgas i Äktenskapsbalken 7 kapitel 2 § och innebär att din före detta make kan rikta anspråk mot dig och begära tillbaka lånet som han löste med sin enskilda egendom såvida ni inte hade avtalat annat.

Om du har fler frågor kan du höra av dig till mig på min email adress Zozan.Peker.9822@student.uu.se.

Hoppas att svaret är till din hjälp!

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare