Suppleantens rättigheter

Hej!

Min pappa driver ett aktiebolag där han valt att ha min bror som suppleant. Vad händer då min pappa avlider, är det min bror som äger firman då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att din bror är suppleant innebär bara att han träder in som styrelseledamot och sköter dennes uppgifter vid eventuell frånvaro. Det ger inga rättigheter när det gäller äganderätt eller arvsrätt. Om din pappa avlider så kommer hans arvingar att ta över firma, dvs. du, din bror och eventuellt andra bröstarvingar eller testamentstagare. Din bror kan alltså ärva en del av bolaget men det genom arvsordningen och inte för att han är suppleant.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare