Substitut för enskild egendom och makes arvsrätt.

Hej!

Jag har ärt från min faster några fastigheter som enskild egendom, inklusive avkastning av dem. Jag är gift och har två barn med min man. Vi har inget äktenskapsförord, min man vill inte skriva det. Hur kan jag göra för att våra barn skall direkt ärva min fasters egendom, om jag dör förtst? Kan egendomen göras enskild om jag säljer fastigheterna och köper något annat för pengarna i stället utan äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller arvet så är utgångspunkten att din make ärver din egendom vid din död, det följer utav 3 kap 1 § Ärvdabalken. Detta gäller även om en del av din egendom är enskild egendom. Era barn har visserligen s k efterarvsrätt efter dig, vilket innebär att de senare när din make dör kan få ut arvet efter dig. Om du vill att dina barn ska ärva egendomen direkt vid din bortgång så måste du reglera detta genom att upprätta ett testamente. Det går också att upprätta ett testamente tillsammans med din make, så att ni ser till att reglera alla frågor på en gång. Våra verksamma jurister kan hjälpa er med att upprätta testamente, ni kan boka tid med dem via den här länken.

Det följer av 7 kap 2 § första stycket punkten 6 Äktenskapsbalken att det som träder istället för den enskilda egendomen också är enskild egendom. Detta gäller om det inte utryckligen står i testamentet från er faster att det som träder i stället för egendomen inte längre ska vara enskild egendom. Du behöver därför ta reda på om det utryckligen står så. Annars är alltså utgångspunkten att pengarna som ni får vid en försäljning av fastigheterna, och det som ni eventuellt köper för pengarna, enskild egendom. Detta kallas ibland för att substitutet för den enskilda egendomen också blir enskild egendom. Det är viktigt att ni inte blandar egendomen med annan egendom för då kan den anses vara giftorättsgods istället I praktiken innebär det t ex att ni vid en försäljning av fastigheterna ska hålla pengarna på ett särskilt konto.

Sammanfattning:

För att era barn ska ärva viss egendom direkt vid din bortgång så måste ni upprätta ett testamente som reglerar detta, annars ärver er make all egendom när ni går bort, och era barn får då inte ut något arv efter er förrän vid er makes död.

Den egendom som träder i stället för fastigheterna är som utgångspunkt enskild egendom. Detta gäller om inte det uttryckligen står något annat i er fasters testamente. Det är också viktigt att ni håller den egendom som trätt i stället för fastigheterna särskild från er övriga egendom. Till exempel så bör ni vid en försäljning hålla pengarna på ett särskilt konto för att den fortsatt ska vara enskild.

Jag hoppas att ni tycker er ha fått svar på er fråga, annars kan ni använda er utav kommentarsfunktionen nedan så kan vi försöka reda ut eventuella frågetecken.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare