FrågaFAMILJERÄTTAdoption08/11/2017

Styvfar vill genomföra en vuxenadoption

Jag har en biologisk son, som är 28 år, han växte upp med mig och mitt x som inte är hans far.

Nu har mitt x gift om sig och han och hans fru vill adoptera min son! Hur ställer sig lagen mot detta?

Kan tillägga att sonens far också lever

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring adoptioner regleras i kapitel 4, föräldrabalken.

Syftet med adoption är att skapa en naturlig föräldrarelation mellan barnet och adoptivföräldrarna, så vanligtvis adopterar man när barnet är nyfött eller bara några år gammal. Det är därmed lite svårt att undersöka vad som gäller enligt lagen, eftersom den främst berör barn under 18 och inte vuxenadoptioner. Generellt bör vuxenadoptioner endast genomföras i undantagsfall, men lagen ger ändå lite vägledning om vad som gäller i din situation:

Som huvudregel krävs det att din son samtycker till att bli adopterad [4 kap. 5 § föräldrabalken]. Eftersom han är över 18 krävs det inte något samtycke från dig eller hans far för att adoptionen ska kunna ske [4 kap. 5a § föräldrabalken]. Utöver detta är det rätten som bedömer om adoptionen får ske. Man utgår ifrån vad din son vill och om de som adopterar verkligen kan uppfostra honom eller om de redan tidigare tagit del i uppfostran och nu vill fortsätta som föräldrar. Oftast tar man hänsyn till vad barnet vill utefter dess ålder och mognad. I ditt fall är ditt barn 28 år och kan definitivt ses som kapabel att fatta egna beslut.

Utöver din sons samtycke krävs det också att det finns någon slags avsikt hos ditt X att skapa eller fortsätta ett nära personligt förhållande mellan din son och honom. Adoption får äga rum enbart om man kan anta att relationen mellan ditt X och din son ungefär blir som relationen mellan en förälder och ett barn. Därför beror det mesta på om din son och hans styvfar har haft en så pass nära relation innan att han kan betraktas som förälder.

Det räcker inte att ditt X har en bra ekonomi, utan det krävs också att ditt X kan ge den trygghet och kärlek som din son behöver. Dessutom krävs det att adoptionen görs gemensamt med sin make om man är gift. Därför behöver även ditt X:s fru delta i adoptionsärendet för att adoptionen ska kunna äga rum, [4 kap. 3 § föräldrabalken].

Utefter det jag presenterat och det jag har förstått från din fråga, anser jag att din son själv får välja om han vill bli adopterad och att inget samtycke krävs från varken dig eller hans far. Utöver detta krävs det också att din son och ditt X har en nära relation eller på något sätt vill ha en sådan med varandra som innebär ett förälder/barn- förhållande.

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör av dig igen om det är något mer du undrar.

Med vänlig hälsning

Matilda HetlesaetherRådgivare