FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/09/2013

Styrelseledamots konkurrerande verksamhet

Är det ok att en nyckelperson i ett AB, tillika styrelseledamot ledsnat. För att vid sidan om driva konkurrerande verksamhet? Vill bli utköpt och kunna ringa företagets befintliga kunder för att driva sitt andra företag med identisk verksamhet?

Lawline svarar

Hej! Läget för en styrelseledamot bör i detta fall vara detsamma som för personer som är arbetstagare där. I så fall gäller följande. Under tiden personen arbetar på företaget har denne en lojalitetsplikt och är därför förhindrad att under tiden bedriva konkurrerande verksamhet. Efter att personen inte längre är verksam vid företaget (och har iakttagit överenskommen uppsägningstid) är personen dock oförhindrad att bedriva konkurrerande verksamhet.

Detta gäller dock endast om personen inte har kommit överens med arbetsgivaren om något annat. Personen bör därför kontrollera att det inte finns någon konkurrensklausul att ta hänsyn till. Oavsett vad denne person har avtalat med arbetsgivaren, är det givetvis helt upp till dem båda att komma överens om något nytt.

Lars BålmanRådgivare