Studieledig på deltid

Hej, jag har hört att man kan vara studieledig 50% och ändå få sin semester som att man jobbar 100%. Är detta sant. Om ja, vilken lag ger en rätt till det? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätt till studieledighet tillkommer arbetstagare enligt 1§ lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, vanligen kallad studieledighetslagen. Den anställde har rätt till ledighet i den utsträckning som krävs för studierna, och den kan alltså förläggas till deltid.

Rätten till semester följer av Semesterlagen. Den anställde har en oinskränkt rätt till 25 lediga semesterdagar per år enligt 4§, oavsett om han eller hon arbetar hel- eller deltid. Om man alltså arbetar halvtid har det ingen betydelse vad man gör resten av tiden. Däremot kommer uttaget av semesterveckorna ekonomiskt sett bara vara värda 50% jämfört med om man hade arbetat heltid, eftersom semesterlönen baseras på den fasta lönen om man har månads- eller veckolön,.

Sofia LinderRådgivare