FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN05/12/2014

Studerar på distans får inget CSN

Hejsan!

Det är såhär att jag går på yrkesgymnasiet i Örebro, jag har varit sjuk sedan lovet. Så jag sjukanmälde mig i söndags, halv tre på natten. Vilket kanske var sent att ringa men jag tänkte bara lämna ett meddelande så att de var medvetna om det. Idag så ringde min rektor upp mig och sa att jag blivit av med mitt CSN bidrag. Jag studerar på distans så jag får uppgifter via nätet på en sida, nu kommer jag inte in på det. Jag har en misstanke på att dem stängt av det kontot. Jag ringde till hotellet där jag har min praktik plats idag och förklarade att det inte var min mening att ringa så sent. Då svarar personen med; "Ja, vi är inte direkt glada på dig för att du ringde och väckte oss. Vi arbetar faktiskt här!". Så min fråga är bryter det här mot skollagen? Och får de som jobbar på hotellet verkligen sova under arbetstid? Kanske ska tillägga att det handlar om två dagar jag varit därifrån. Jag har inte fått någon information om när och hur jag ska sjukanmäla mig heller. Vad ska jag göra?!?!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

För att förlora sitt CSN krävs det att du ska vara borta från skolan utan anledning. Enligt CSN måste du plugga på heltid för att ha rätt till bidrag.  Ditt program omfattas troligen av 16 kap. 11 § Skollagen https://lagen.nu/2010:800#K15. Eftersom att din situation är speciell, du läser på distans på ett yrkesgymnasium skulle jag ringa din skolas rektor för att fråga vad du behöver göra för att få tillbaka ditt CSN om du fortfarande inte har fått det.

Att du inte kommer in på ditt inlogg för att göra dina uppgifter kan bero på något tekniskt fel. Skolan tar inte bort dina uppgifter för att ditt bidrag försvinner. Om du skulle ha problem att logga in så ring till skolan då. Skolan har givetvis ett ansvar för sina elever och deras vision är att du som elev ska klara dig igenom utbildningen. De finns där för att hjälpa dig. Studenter på distansutbildning har rätt till en mentor så hör av dig till din mentor.

Personen som svarade kanske hade rast eller vilade eftersom att du ringde mitt i natten. Det är möjligt att de vilade i skift. För att få lön krävs det givetvis att man ska jobba. Detta i sig säger att det inte är tillåtet att sova/vila under arbetstid. Rasten är tid personen inte får betalt och då kan en person vila om den vill. På ett hotell har personalen ansvar för sina gäster och för att erbjuda en viss service som endast kan ges om receptionen m.m. är bemannad.

Vad som gäller för sjukanmälan beror på arbetsplatsen. Varje arbetsplats har olika rutiner för hur de vill att deras anställda ska sjukanmäla sig. Jag förstår att du ville vara ute i "god tid" när du sjukanmälde dig. Normalt sätt ringer man inte mitt i natten utan skickar ett mejl eller ringer dit på morgonen. Detta kan bero på vilken arbetsplats man jobbar på. Hotell har öppet dygnet runt och därmed kan deras tillgänglighet förväntas vara större. Med andra ord är det bra att fråga hur man sjukanmäler sig när man är ny på en arbetsplats.

Kommentera gärna frågan om du har ytterligare frågor. Jag svarar så fort jag ser det.

Jennifer RönnerhedRådgivare