Strikt ansvar över hunds agerande

Vad är det som gäller när jag tappar kopplet till min hund och den springer och biter en katt. Är jag som hundägare betalnings skyldig när katten är på allmän plats?

Lawline svarar

Hej, och tack för att din fråga!

Bestämmelser om ansvar över hundar finns i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Som jag förstår din fråga undrar du vem som bär det juridiska ansvaret för hundens agerande. En skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare. Det innebär att den som är ägare till hunden bär ansvaret för den skada som hunden orsakar. Ansvaret enligt denna bestämmelse är ett strikt ansvar vilket innebär att det inte är fråga om att du som ägare varit oaktsam utan du bär ett ansvar oavsett.

Det strikta ansvaret innebär att du som ägare ska ersätta den skada som åsamkats men det förutsätter att den skadade önskar att få ersättning.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare