Strikt ansvar hundar

Jag rastade mina hundar i en av kommunens hundrastgårdar, de hoppade över staketet o skadade en lösgående katt svårt. Är jag skyldig att betala veterinärkostnaderna för katten? Kattens ägare har ingen försäkring på djuret. Staketet är ca en meter, och helt, men uppenbarligen för lågt. Jag anser mig "oskyldig" eftersom jag rimligtvis inte kunde räkna med att de så enkelt skulle kunna ta sig ur en rastgård, avsedd för just hundar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Skador som orsakas av hundar ska ersättas av ägaren även fast denna inte har vart vållande eller vårdslös i förhållande till skadan, det rör sig alltså om ett strikt skadeståndsansvar. Ägaren har dock ett regressanspråk mot den som har vållat skadan, dvs ägaren kan kräva denna på ersättning som motsvarar skadeståndet, se 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Det krävs dock att någon kan anses vara vållande till skadan, det är svårt att med säkerhet säga om någon annan kan anses vara vållande i ditt fall. Möjligtvis skulle staten kunna anses vara vållande, men detta känns dock en aning långtgående.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att du måste ersätta de skador som din hund orsakat, om någon annan person har varit vållande till skadan kan du dock kräva denna på ersättning i efterhand.

Vänliga hälsningar,

Mikaela NordhRådgivare