Strikt ansvar för hundinnehavare

Hej...våran katt gick ute på en åker/täckt och jaga sork..då en dam var i ra stånden bredvid med sina två hundar..rätt som det är hoppar ena hunden över och attackerar vår katt sen kommer nästa hund och gör lika..en tjej gick emellan och fick tag på vår katt som fick ett brutet bröstbenet och hamna i chock...vem ska betala veterinär kostnader på katten? Mvh

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hundägare har ett så kallat strikt ansvar för sina hundar. Det innebär att damen i ert fall ansvarar för samtliga skador som hunden har orsakat på din katt, oavsett om hon har varit vårdslös eller brustit i sin uppsikt. Det spelar inte heller någon roll om hon är hundvakt eller hundägaren. Stöd för detta finner du i 19 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med hundinnehavaren och kräver skadestånd. Skadeståndet bör vara grundat på veterinärkostnader, utgifter i samband med besöket och eventuella andra utgifter som du har haft till följd av skadan. Vägar hon att gå med på det, är ditt enda alternativ att upprätta en stämningsansökan och skicka in till tingsrätten.

Behöver du hjälp med att upprätta en korrekt skadeståndstalan/stämningsansökan, är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig vidare i ditt ärende.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare