Strikt ansvar för hundbett

Hej!

Har en beagle hund och mina föräldrar har en jämte. Min är "ledaren" och bestämmer över jämten och ganska bestämd i övriga fall med sin vilja.

Enligt mig och flera är han inte elak och har aldrig bitit mig även om han kan "mummla och gurgla" när han misstycker, när man säger åt han..

I alla fall så var han med där det förekom en fest. Hundarena var inne och festen/middagen var ute på altan.

En av de onyktra gästerna gick in på toa och beaglen föjde tydligen med upp och kollade efter mat i nån påse, onyktra gästen sa ifrån och blev biten av min hund då.

Vad gäller? Jag tar självklart mitt ansvar och vill veta i det här fallet?

Hunden vaktade det som var "hans" och det i kombination med alkohol är ingen bra sådan, vilket jag försökt förhindra att hundarna ska var med om. Man vet inte hur hundar reagerar med onyktra personer och man ej är i närheten just då.

Tack för svar.

Per

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Din fråga berör skadeståndsansvar för skador som en hund orsakar. För denna typ av skador föreligger ett strikt ansvar för ägaren. Detta innebär att en ägare i regel alltid blir ersättningsskyldig för alla de skador en hund orsakar, oavsett om ägarens egna agerande på något sätt påverkade situationen. Det här framgår av 19§ 1 st lagen om tillsyn över hundar och katter.

Du kommer således att behöva ersätta den berusade gästen för exempelvis lyte, men och andra liknande skador som din hund orsakade, även om det i realiteten kan uppfattas som så att det var gästen bar en del av, eller hela skulden. Det finns dock vissa möjligheter till att skadeståndsbeloppet storlek i slutändan kan jämkas, dvs. sätts ned, om den skadelidande personen varit grov vårdslös vid skadans uppkomst, se 6:1 Skadeståndslagen. Detta är dock något som endast en domstol slutgiltigt kan ta ställning till.

Hoppas att mitt svar gav klarhet kring dina funderingar.

Anton PeterzénRådgivare