Strikt ansvar för hundägare

Hej! Jag har passat en hund och när jag var ute på promenad med den och min gamla hund inträffade följande. Min gamla 12 åriga hund har ramlat i skogen och kunde inte resa sig själv upp. För att hjälpa honom släppte jag den andra hunden lös och den sprang i väg och i skogen fanns en annan hund som var kopplad. Min hund har bitit den andra hunden så att en behövde vård. Jag har åkt med hundens lillmatte till veterinären. Har betalat alla kostnader för vård , som inte täcktes av hundens försäkring, betalat för mediciner. Åkt med ägaren till återbesök veterinär. Nu säger ägaren till den drabbade hunden att han vill ha skadestånd från mig på 5000 kr, annars skall han göra en polisanmälan. Är jag tvungen att betala?

Lawline svarar

I fråga om ansvar för skador som en hund orsakat, gäller lagen om tillsyn över hundar och katter, se hela lagen här.

Som hundägare har man strikt ansvar för alla skador hunden orsakar. Detta enligt 19§ ovannämnd lag. Strikt ansvar innebär att man alltid är skadeståndsskyldig för de skador hunden orsakar även om ägaren inte varit vållande.

Ett undantag är om ägaren lämnat hunden till någon annan för underhåll eller nyttjande. Innehavaren av hunden (dvs du) ansvarar då solidariskt med ägaren för skador. Av det du berättat framgår du redan ersatt en del av de skador som hunden orsakat. Ägaren till den bitna hunden vill trots detta ha 5000 kr, oklart för vad. Fråga ägaren vad dessa pengar är avsedda att täcka och återkom sedan! Du är inte skyldig att ersätta ägaren för ideell skada enligt ovannämnd lag.

Lawline RådgivareRådgivare