FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/06/2015

Straffskala vid framställande av kemiska vapen

Hejsan!

Jag hade väldigt svårt att hitta någon lag och straffskala gällande framställning av kemiska och biologiska stridsmedel i Sverige, vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det primära brottet som utifrån din fråga blir aktuell är olovlig befattning med kemiska vapen, 22:6a BrB. Som går att läsa sig till i paragrafen är straffskalan för brott av normalgraden 14 dagar till 4 års fängelse. Om brottet är grovt kan fängelse upp till 18 år eller livstid bli aktuellt.

Hoppas det var brottet du var ute efter!

Vänligen,

Fabian LidåkraRådgivare