FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/07/2014

Straffskala för urkundsförfalskning

Hej!Min son har nyligen blivit utsatt för urkundsförfalskning,samt att hans ID kort har blivit stulet av hans ex hustru i syfte att betala ett PF paket i helsingborg.Detta ärende är glasklart.Ingen annan har haft tillgång till hans värdehandlingar.Min fråga är:vad är straffsatsen för ett sådant brott enl svensk rättspraxis.Var vänlig svara omgående.Detta är enligt polisen en viktig detalj när polisanmälan ska göras fullskaligt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om förfalskningsbrott finns i brottsbalkens 14e kapitel https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1. I 1 § regleras urkundsförfalskning. Där anges att "Den som obehörigen, genom att skriva eller på liknande sätt ange en annan persons namn eller på annat sätt, framställer en falsk urkund eller ändrar eller fyller ut en äkta urkund döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år."

Eftersom det lägsta fängelsestraff som kan utdömas är 14 dagar innebär det att straffskalan för urkundsförfalskning sträcker sig mellan 14 dagar - 2 år. Vid ringa förseelse är straffskalan böter - högst sex månader fängelse. Vid grovt brott sex månader - högst sex år fängelse. I detta fall rör det sig troligen om brott av normalgraden, straffskalan är alltså 14 dagar - 2 år. Vilket straff det blir är dock svårt att svara på utan mer information.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare