FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/11/2014

Strafföreläggande vid våld mot tjänsteman?

Hej! Jag är åtalad för våld mot tjänsteman efter en händelse på en klubb i somras. Jag blev utkastad och tyckte att vakten var för hårdhänt så jag stretade emot vilket gjorde att allt upptrappades.

Nu är åtal väckt och jag undrar om jag kan få strafföreläggande, eller om det är försent? Jag har för mig att de nämnde det vid förhöret, men jag svarade att jag inte visste om jag kunde acceptera strafföreläggande eftersom jag inte riktigt visste var det var. Jag hoppades också att det skulle läggas ner, men med inga vittnen på min sida så ser det mörkt ut.

Två vakter vill nu ha 7000 respektive 5000 i skadestånd, vilket jag mycket hellre betalar än att riskera att fällas om få betala rättegångskostnader och så.

Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Möjligheten för åklagaren att meddela strafföreläggande meddelas i 48 kap rättegångsbalken som du finner https://lagen.nu/1942:740#K48. Enligt 48 kap 4 § får bötesstraff genom strafföreläggande i första hand föreläggas brott där böter ingår i straffskalan. För brottet våld mot tjänsteman finns enligt Brottsbalken 17 kap 1 § böter i straffskalan om brottet bedöms som ringa.

Det finns vidare en möjlighet att meddela strafföreläggande om villkorlig dom i förening med böter, men endast i de fall det är uppenbart att rätten skulle tilldöma en sådan påföljd. Våld mot tjänsteman har fängelse i straffskalan, och det brukar vanligtvis räknas som brott av en sådan art att fängelse normalt bör föranledas. Denna presumtion kan dock brytas, men den skulle kunna innebära att påföljden är svår att förutse vilket skulle utesluta möjligheten för åklagaren att meddela strafföreläggande.

Syftet med strafföreläggandet är enligt 48 kap 1 § att ersätta åtalet mot den misstänkte. Om åtal redan är väckt mot dig verkar det som att åklagaren redan beslutat att strafföreläggande är uteslutet och att åtal istället är aktuellt.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare