FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/01/2018

Strafföreläggande för ringa stöld?

Hej! Jag gjorde en dum sak den 29/12 2017 och snattade en flaska shampoo och entrecote för totalt 243 kr. Jag blev tagen av 2 väktare och erkände för polis samt att jag fick gå genom kassan och betala de varorna senare. Jag har tidigare en prick sedan drygt 3 år tillbaka för stöld för 88 kr. Jag har fortfarande inte fått hem brev om strafföreläggande eller någon kallelse till tingsrätt. Ovissheten är fruktansvärd då jag inte sover längre. Jag har inget annat brottsligt på mig i mitt tidigare liv och inga betalningsanmärkningar. Om det skulle väckts åtal borde jag väl ha blivit kallad ganska snabbt eller vad tror ni? Är det ett gott tecken att jag inte hört något eller är det dåligt? Vilket blir rimligaste straffet? Böter? Jag är 38 år . Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första kan du endast bli dömd för ringa stöld, tidigare snatteri, (8 kap. 2 § brottsbalken (BrB)). Allting under ett totalt värde av ca 1000 kr bedöms inte som stöld (8 kap. 1 § BrB).

Om du inte hann utanför butiksgränsen/kassaspärrarna med varorna blir det försök till ringa stöld och det är inte straffbart (8 kap. 12 § BrB).

Det finns en risk att du blivit skyldig till ringa stöld. Eftersom du har erkänt borde inte åtal väckas. Åtal väcks endast om det finns en viss osäkerhet att du inte begått brottet eller om straffet kan bli fängelse. Ett strafföreläggande är bara aktuellt om straffet blir böter eller villkorlig dom som borde gälla i det här fallet. Dock kan ringa stöld ge böter eller fängelse upp till sex månader. (48 kap. 4 § rättegångsbalken.)

Det är åklagaren som skickar strafföreläggandet, om denne beslutar om att inte väcka åtal. När strafföreläggandet kommer till dig kommer du tillbedjas att skriva under att du godkänner det och sedan skicka tillbaka det. Om du inte vill godkänna det kan åtal väckas och . målet tas du upp till rättegång. Men det kan bli extra dyra kostnader, särskilt när du redan erkänt brottet, då har du inga goda chanser att vinna målet. (48 kap. 9 § rättegångsbalken, 7 § strafföreläggandekungörelsen.)

Du borde inte vara orolig. Det rimligaste straffet är dagsböter. Om du verkligen vill veta vad som hänt kan du höra av dig till polisen. Det kan ju faktiskt vara så att brottet inte fullbordades och då kommer du inte höra något mer.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare