FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/12/2017

Strafflindring vid rattfylla?

Hej

Om man kör berusad 0,63 ml i utandningsluften och fälls för detta trots att man har en påvisad historik över sin psykiska hälsa. Har man ingen strafflindring för att man mått så dåligt under lång tid och gör ett misstag? Kan man inte få fotboja?

En vän körde rattfull samt vände på motorvägen och blev tagen av polis. Vad händer?

Hen har haft en och har en kraftigt psykisk ohälsa i bakgrunden.

Lawline svarar

Hej,

Att köra bil berusad innebär att man utsätter andra människor för fara då man inte kan kontrollera sitt fordon på samma sätt som då man inte är berusad. I normalfallet ska man därför dömas för rattfylleri. I 27 kap. 3 § Brottsbalken finns vissa regler om att ens straff kan lindras under vissa omständigheter, bland annat att man led av en allvarlig psykisk störning eller haft bristande erfarenhet eller omdömesförmåga. Att man på ett allmänt sätt mått dåligt under en tid torde däremot inte medföra någon strafflindring. Eftersom en förutsättning vid användandet av allmän väg är att övriga trafikanter kör på ett säkert sätt anses det nog vara upp till var och en att se till att man inte kör rattfull, oavsett omständigheterna.

Rådgivare