FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/02/2018

Straffet för rattfylleri och brott mot knivlagen läggs ihop, möjlighet att behålla körkortet med villkor om alkolås

Hej !

Jag blev tagen i september 2017 för drograttfylleri och hade rökt 10 minuter innan polisen stoppade mig jag blev intagen till polis stationen och tog piss och blod prov jag erkände att jag hade rökt och de hittade också en kniv på mig, men de tog inte mitt körkort, nu är det februari den 9:de och jag har fått brev nu att jag blev åtalade för rattfylleri, drograttfylleri och brott mot knivlagen, hur stort straff väntar mig, behöver mitt körkort starkt men har ingen bra anledning att tillägga till transportstylrelsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I din fråga berättar du inte om du även hade druckit alkohol. Eftersom du skriver att du är åtalad för rattfylleri och drograttfylleri så tolkar jag det dock som att du utöver droger hade alkohol i kroppen. Jag kommer därför berätta om brottet rattfylleri utifrån att du hade narkotika och alkohol i kroppen.
Jag kommer beskriva vad som kan påverka straffet för rattfylleri och brott mot knivlagen. På slutet kommer jag även berättar vilka möjligheter du har för att behålla körkortet.

Straffet beror på hur grovt brottet är
I trafikbrottslagen 4 § 1 st finns bestämmelser om rattfylleri. Även när man kör bil påverkad av narkotika så heter brottet rattfylleri och finns i 4 § 2 st.
Om du skulle dömas för rattfylleri på grund av att du hade druckit alkohol eller rökt på innan du körde bil så beror straffet på om brottet anses vara grovt eller av normalgraden.
Om du hade minst 0.2 promille alkohol i blodet när du körde bilen eller efteråt när polisen tog blodprovet så borde det bli rattfylleri av normalgraden. För rattfylleri på grund av narkotika krävs att du hade fått i dig narkotika i en så stor mängd att du under eller efter att du körde bil hade narkotika kvar i blodet.

Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader.

Om domstolen bedömer att du varit avsevärt påverkad av alkohol eller någon drog
så är brottet grovt. Brottet kan även vara grovt om du hade alkohol i blodet som var minst 1.0 promille. Straffet för grovt rattfylleri är fängelse i minst 2 år, trafikbrottslagen 4 a §.

Brott mot knivlagen
Enligt knivlagen är det ett brott att på en allmän plats ha en kniv som är ägnad att användas som vapen, knivlagen 1 §. Straffet för brott mot knivlagen är böter eller fängelse i högst sex månader. Vad straffet blir beror på flera saker. Det kan bero på:
om du av oaktsamhet hade med kniven i bilen eller om det var din avsikt (uppsåt) att ha med kniven. Det beror även på om brottet är grovt.

Om brottet är grovt påverkas bland annat av vilken sorts kniv det var och varför du hade den med dig. Straffet för brott mot knivlagen borde som utgångspunkt bli böter.

Brotten läggs samman när straffet ska bestämmas
När straffet ska bestämmas så görs en helhetsbedömning. Om du skulle bli dömd för rattfylleri och brott mot knivlagen så får du alltså ett gemensamt straff för brotten.

Det finns flera olika saker som kan påverka straffet. Bland annat:
kan din ålder påverka. En person under 21 år får ofta ett lägre straff än en person över 21 år, brottsbalken (BrB) 29 kap 7 §. Om du tidigare har blivit dömd för något brott så kan det ge ett högre straff, BrB 29 kap 4 §. Om brottet är grovt eller av normalgraden. Om du har varit oaktsam eller haft som avsikt att bryta mot knivlagen.

Om domstolen kommer fram till att brotten är av normalgraden kan straffet bli böter eller fängelse. Som högst kan straffet bli fängelse i ett år.

Återkallelse av körkort
I körkortslagen finns bestämmelser om när körkort kan återkallas. Om du blir dömd för rattfylleri kan Transportstyrelsen besluta att återkalla ditt körkort, KörkL 5 kap 3 § p 1 b).

Varning istället för återkallelse
Om du inte hade mer än 0.5 promille alkohol i blodet så kan Transportstyrelsen besluta att ge dig en varning istället för att återkalla körkortet, körkortslagen (KörkL) 5 kap 9 §. Jag rekommenderar att du pratar med Transportstyrelsen om möjligheten att få en varning istället för att bli av med körkortet.
Tyvärr krävs det förmodligen mer än att du är en ordningssam person som behöver bil för att det ska räcka med en varning.

Villkor om alkolås för att få behålla körkortet
Du har en möjlighet att behålla körkortet med villkoret att du använder alkolås. Du ansöker om att få behålla körkortet med detta villkor hos Transportstyrelsen, körkortslagen 17 §.

När Transportstyrelsen kontaktar dig för att ge dig möjlighet att yttra dig om en eventuell återkallelse av körkort så har du fyra veckor på dig att ansöka. Det är alltså viktigt att du inom dessa fyra veckor lämnar in en ansökan om att få behålla körkortet med villkor att du använder alkolås. Ansökan ska då innehålla ett läkarintyg och en förklaring om att du bara tänker köra fordon som har alkolås under den tid som Transportstyrelsen bestämmer, körkortslagen 18 §.

Sammanfattning
Om du blir dömd för rattfylleri och brott mot knivlagen så läggs straffen ihop. Om domstolen kommer fram till att brotten är av normalgraden (dvs inte ringa eller grova) så kan straffet som högst bli ett års fängelse. Det finns en möjlighet att straffet blir böter.

Du kan ansöka hos Transportstyrelsen om att få behålla körkortet. Villkoret för att behålla körkortet är då att du använder alkolås i bilen under en viss tid som bestäms av Transportstyrelsen.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor!

Du är välkommen att ställa en ny fråga här eller kontakta någon av våra jurister här om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare