FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/02/2018

Straffet för grovt rattfylleri och förmildrande omständigheter

Hej. Jag framförde bil å blåser 1.72 hos polisstationen. Va ju mer när jag vart stoppad. Ja körde fast med bilen kan tillägga att de är vinter. Vad är det som gäller när jag blåsa på plats eller hos polisen? Och risk för straff? God tar jag behandling kan det vara förminskande? Bor på landet och har hus och är singel och är 48 år

Åkte på en dagen efter 2004. Räkna dom in de åxå. Körkort vart indraget 2 månader då.

Tacksam för svar. Kan tillägga att jag nyligen fått jobb.

En som är jäkligt besviken på mig själv

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Att blåsa på plats eller på polisstationen

Frågan om du kört rattfull och till vilken grad påverkas inte av ifall du blåser vid kontroll ute i det allmänna eller på polisstationen. Polisen kommer skicka provresultatet till Nationell forentiskt centrum (NFC) som kvalitetssäkrar provresultatet från blåskontrollen. Vid denna kvalitetssäkring dras alltid en viss promillehalt av, till förmån för dig, så att du inte ska kunna skuldbeläggas för att ha framfört bilen med en högre halt alkohol i kroppen än du faktiskt haft.

Brottsrubricering

Jag uppfattar det som att ditt provresultat från polisstationen visade att du hade 1,72 promille alkohol i blodet. Även om resultat skulle vara något lägre efter NFC:s kvalitetssäkring kommer resultatet ändå att överstiga 1 promille alkohol i blodet. Under sådana omständigheter har du gjort dig skyldig till grovt rattfylleri, se 4 a § 1 punkten trafikbrottslagen (TBL).

Eventuellt straff med beaktande av personliga omständigheter

Grovt rattfylleri är ett artbrott. Det innebär att politikerna har tyckt att brottet är så pass allvarligt att det ska straffas med fängelse. Inom ramen för straffskalan finns möjlighet att döma till fängelse upp till två år, se 4 a § TBL. Det är ovanligt att det högsta straffet för brottet döms ut. Troligtvis motsvarar det brott du begått ett fängelsestraff på någon månad. Möjligheterna för domstolen att, vid ett artbrott som grovt rattfylleri, döma till annan påföljd än fängelse som avtjänas i anstalt är begränsad.

I särskilda fall, om promillehalten precis varit över 1 promille i blodet eller om risken för trafikfara var väldigt låg, kan domstolen överväga att döma ut ett alternativ till fängelse. Det domstolen i praktiken gör när de dömer är att besluta hur klandervärt domstolen tycker att den gärning du begått är och hur detta klander bör tas i uttryck i det straff du ska avtjäna. Straffet ska vara proportionerligt i förhållande till gärningen du gjort dig skyldig till. I särskilda fall kan det då anses proportionerligt att du döms till villkorlig dom eller skyddstillsyn i förening med dagsböter alternativt samhällstjänst. Döms du till fängelse kan du, på eget initiativ, även ansöka hos frivården om att få avtjäna ditt straff med elektronisk övervakning. Det innebär att du i praktiken är "inlåst" men hemma. Du kommer få som ett armband med sändare i som talar om var du befinner dig och du får bara lämna huset för att göra nödvändiga inköp, jobba, besöka läkare och liknande.

I slutet av rättegången i domstolen kommer domstolen gå igenom dina personliga förhållanden och du ges möjlighet att kommentera din livssituation. Domstolen kan då ta hänsyn till om några särskilda omständigheter i ditt liv talar för att du inte ska sitta i fängelse utan istället ska avtjäna straffet genom villkorlig dom eller skyddstillsyn i förening med dagsböter eller samhällstjänst. Att du är singel, bor på landet och är 48 år är tyvärr inte omständigheter som ger dig strafflättand, eftersom sådana omständigheter inte gör att du utmärker dig från mängden. Återfall kan tala till din nackdel, det vill säga tala för att ett fängelsestraff som ska avtjänas i anstalt ska dömas ut. När senaste rattfylleribrottet begick år 2004 var det så pass länge sen att ditt återfall i juridisk mening inte kommer räknas som ett återfall – och domstolen har då möjlighet att döma ut en annan påföljd. Att du nyss fått jobb och hur ditt arbete kommer påverkas av att du sitter inne, är omständigheter som talar för att du inte ska bli inlåst på anstalt.

Att observera är att i rattfylleribrottsfallen är det inte dina personliga förhållanden som eventuellt kan ge dig strafflättnad. Domstolen beaktar snarare omständigheterna vid brottet: hur trafikfarlig körningen varit och hur hög din promillehalt varit.

Slutsats

Utan att ha full tillgång till hur körningen gått till, ifall du också gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik och din livshistoria kan jag inte uttala mig om vad straffet för dig med säkerhet kommer bli. Det skulle också vara fel av mig att döma dig innan du fått din skuld rättssäkert prövad av tingsrätten. Det jag kan säga är att kör man bil med så pass hög alkoholhalt i blodet kommer man dömas för grovt rattfylleri. Straffvärde för grovt rattfylleri är fängelse och i de allra flesta fall döms också ett kortare fängelsestraff ut som ska avtjänas på anstalt. Föreligger särskilda skäl i ditt fall med hänsyn till att körningen inte varit trafikfarlig kan finnas möjlighet att du inte behöver avtjäna straffet på anstalt.

Förutom påföljden fängelse, villkorlig dom eller skyddstillsyn i förening med dagsböter eller samhällstjänst kommer du vara tvungen att betala 800 kronor till brottsofferjouren och betala för polisens analyskostnader hos NFC.

Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare