Straff vid synnerligt grovt narkotikabrott

Hej! Min vän blev indragen i ett stort narkotikabrott (synnerligen grovt) Satt häktad 5 månader. Efter sista rättegången i måndags blev hon släppt i väntan på dom. Min fråga-Kan hon ändå få tex 6 års fängesle eller får man då max 1-2 år? Finns några riktlinjer kring dom om man blir släppt?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om hon kan dömas enligt straffskalan för synnerligt grovt narkotikabrott trots att hon blev släppt i väntan på dom. Svaret är ja.

Bara för att hon suttit häktad men nu har släppts innebär det inte i teorin att hon inte kan finnas skyldig till narkotikabrottet och ifall hon döms lär det ske inom den aktuella straffskalan (6-10 år, enligt 3 § narkotikastrafflagen). Det finns alltså inte några regler om att straffet ska bli lägre än den aktuella straffskalan bara för att personen släpps från häktet i väntan på dom.

Det faktum att hon redan varit häktad i 5 månader gör dock att denna tid dras av från det straff som domstolen bestämmer.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare