Straff vid avtalsbrott

Hej,

Jag har sålt min villa till en person som vid tecknande av kontraktet, hävdade att huset skulle betalas kontant, pengarna fanns i utlandet. Nu har tiden rullat på och det finns inga pengar. Vi har hävt kontraktet och motparten är skadeståndsskyldiga. Jag misstänker att det aldrig funnits några pengar. Vi har dessutom hört att köparen gjort på samma sätt tidigare. Och att syftet med det hela är att hyra huset till pengarna kommer (vilket inte sker). Jag undrar: Är det straffbart att skriva på ett kontrakt när man inte har för avsikt att uppfylla det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att avtals ska hålla. Det finns flera påföljder som kan aktualiseras om någon bryter mot ett avtal. Avtalet kan hävas, man kan kräva att prestationer fullgörs, prisavdrag och skadestånd.

Det finns dock inga straffrättsliga påföljder för avtalsbrott så som fängelse. Utan det blir skadestånd som bli aktuellt, vilket redan har dömts ut i ditt fall.

Du kan dock göra en polisanmälan för bedrägeri. Straffet för bedrägeri kan bli fängelse i upp till två år 9 kap. 1 § brottsbalken).

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare