FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/07/2014

Straff vid misshandel, ensam vårdnad och SoL 14

Hejsan!jag undrar en sak. Pappan (vi bor ej ihop)till mitt barn har blivit anmäld för misshandel på 15åring, då han ska ha slagit han ihuvudet och skriket hotfulla ord. Och det skall finnas vittnen till det.Vad får han för straff och kommer jag få ensam vård om vårat gemensama barn?(3år).Blir det automatiskt anmält till socialen?Han har varit en före detta grov kriminell för ca:7år sedan.

Lawline svarar

Hej!

Jag kan tyvärr inte bedöma vad han kommer att få för straff då det är många olika faktorer som spelar in. Det jag kan säga är att straffskalan vid misshandel av normalgraden är fängelse i högst två år. Det betyder att straffet kan variera från böter till fängelse i två år, se 3 kap. 5 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1).

Rätten tar hänsyn till om slaget är gjort med till exempel knuten näve, öppen hand eller med ett tillhygge. Rätten bedömer även straffvärdet. Vid ett straffvärde på under 12 månader föreligger en presumtion att inte döma till fängelse samtidigt som att det talar för fängelse om en person tidigare är dömd. Det är alltså många omständigheter som beaktas när rätten beslutar vilket straff personen ska bli dömd till.

Du får inte automatiskt ensam vårdnad om barnet om pappan blir dömd. Vid beslut om vem som ska ha vårdnad om barnet är utgångspunkten alltid barnets bästa, således är det ert gemensamma barns bästa rätten beaktar i frågan om du ska ha ensam vårdnad. I det fall barnets pappa brister i omsorg om barnet som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling ska rätten besluta om ensam vårdnad, 6 kap. 7 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P7S1).

I det fall ovanstående inte föreligger kan du själv ansöka om ensam vårdnad hos tingsrätten, 6 kap 5 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P5S1), om du känner att du vill ha det. Jag råder dig i så fall att kontakta en jurist som kan ge dig rådgivning och driva målet i domstol.

Gällande anmälan till socialnämnden görs det enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (https://lagen.nu/2001:453#K14P1S1) om man misstänker att ett barn far illa. Jag antar att du undrar om det kommer att göras en anmälan till socialnämnden gällande ert gemensamma barn. Om det finns misstankar om att ert gemensamma barn far illa görs det en anmälan, annars inte.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare