Straff för trolöshet mot huvudman

Hej. Om man som anställd i en klädesbutik ändrat priserna på varorna till vänner och familj för att få de billigare, då syftar jag på tex en vara värd 500 till mindre än 100kr och man har delat ut bonus från kunder som inte har medlemskap till vänner eller familj och man blivit upptäckt av arbetsgivaren som såklart sparkar den anställda och säger sig göra en polisanmälan? Vad blir straffet och vad räknas det för brott. Vad händer med vänner som på ett sätt varit delaktig trots att de inte stulit men ändå varit en del av det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet man kan dömas för i detta fall är trolöshet mod huvudman, se 10 kap 5§ BrB. Straffsatsen varierar från böter till fängelse i upp till två år. Vilken påföljd det blir beror på omständigheterna i fallet samt personliga omständigheter.

De vänner som varit delaktiga i handlingen kan dömas för medhjälp till brott enligt 23 kap 4§ BrB. Detta kräver att vännerna har främjat handlingen med råd och dåd. Vännerna ska ha uppmuntrat personen att genomföra handlingen eller på annat sätt varit delaktiga i att brottet begicks.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare