Straff för snatteri

Hej, Behöver få råd, har ingen förklaring till mitt bettende men har snattat bröd för värde 69kr Hade i väskan andra 2 varor -kakor,senap(pris ca 150 kr allt) som jag ej hade kvitto för och ej kunde bevisa att jag inte tog i butiken dem ,men blev så stressad av vakterna (dem var 2 st) som pushade på att jag tagit även dessa varor och skulle titta på videoövervakning så i livsmedelbutik så jag sa ja ja dem hade jag tagit,ville bara attdem skulel släppa mig uffff :( !!! Mår oerhörd dåligt och är jätterädd att förlora mitt jobb och hamna i fängelse !

Sammanlagt värde av varor ca 198kr. Mår jättedåligt av detta, skäms fruktansvärd, som sagt ingen förklaring varför jag gjorde detta. Blev tagen av civilkontrollant i butiken, inte av polisen, ingen polis blev inblandat av detta. Butiken tog varor tillbaka. Fick identifiera mig med min legitimation,dem skrev väl mitt personnr.

Släppte mig sedan. Vad kan jag förvänta mig nu? Kommer jag hamna i brottstraffregister? finkan? böter? Är jätte orolig ,rädd!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vad kan du förvänta dig för påföljd?

Eftersom du har snattat bröd för ett värde av 69 kr och det inte framgår några andra försvårande omständigheter torde det aktuella brottet bli ringa stöld, även kallat snatteri, Brottsbalken 8 kap 2 §. Även om det skulle röra sig om ett värde om 198 kr skulle stölden ändå bedömas som ringa, eftersom den övre gränsen för brottet är 1000 kr. Eftersom det verkar som att det finns videoövervakning i affären borde det emellertid kunna gå att bevisa att du inte tagit de andra varorna.

Påföljden för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader, men jag skulle inte tro att fängelse blir aktuellt i ditt fall då det normala är man döms till böter. Döms du för ringa stöld kommer det synas i polisens belastningsregister, och eftersom straffet troligen kommer bli böter kommer det inte ligga kvar där i mer än 5 år.

Vad kommer hända nu?

När ett brott har begåtts startas normalt en förundersökning. Det är då upp till förundersökningsledaren (åklagare eller polis) att försöka samla på sig tillräckligt med bevisning för att kunna väcka åtal.

Eftersom det rör sig om ett ringa brott har åklagaren möjlighet att besluta om ett s.k. strafföreläggande, vilket innebär att det inte blir något åtal eller rättegång om du erkänner brottet och det står klart vad det kommer bli för straff, Rättegångsbalken 48 kap 2 §. Ett strafföreläggande har dock samma verkan som en dom och även detta antecknas i belastningsregistret. Det är upp till åklagaren att besluta om strafföreläggande blir aktuellt eller inte.

Angående ditt arbete torde brottet inte kunna utgöra saklig grund för uppsägning, eftersom det rör sig om ett såpass ringa brott och det inte verkar ha begåtts i samband med ditt arbete.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare